Опис досвіду

   Сьогодення потребує від людини не тільки певної суми знань, умінь і навичок, а що важливіше вміння самостійно здобувати і використовувати на практиці нові  знання, вміння  спілкуватися, адаптуватися до нових обставин, знаходити шляхи вирішення життєвих проблем. Тому актуальність досвіду полягає у необхідності цілеспрямованого розвитку творчої особистості та обдарованості учнів, використовуючи економічний, громадський, соціальний, культурний потенціал оточення освітнього закладу, який залучається до педагогічного процесу, у визначенні компонентів, які здійснюють вплив на творчу особистість. В  центрі компетентісно - орієнтованої моделі навчання – дитина, її життєдіяльність, система цінностей. Основною метою стає максимальний розвиток  компетентної особистості щодо самореалізації і самоосвіти й самовдосконалення і виховане відчуття постійної потреби до цього.
За інноваційним потенціалом досвід є модифікаційним, оскільки  пов’язаний з удосконаленням   уже відомих ідей, технологій, методик, а також об’єднує систематизовану колективну раціоналізаторську діяльність з колективною та індивідуальною інноваційною діяльністю. За  його допомогою творчо опрацьовується передовий досвід, що дає високий результат.
  Формування освітнього простору, що    створює стійку мотивацію до пізнавальної активності, рівня оволодіння основними розумовими операціями, підвищення рівня навчальних досягнень учнів,   формування    інформаційної компетентності,  культури здоров’я,  вміння самостійно здобувати знання, застосовувати їх у своїй практичній діяльності, розвиток мислення, що характеризується творчістю і дозволяє знайти нове, нестандартне розв’язання проблеми.
Одним із основних завдань системи національної освіти є формування творчо активної , всебічно розвиненої особистості , оскільки суспільству  сьогодні потрібна компетентна, інтелектуальна, духовно розвинена , спрямована на успіх особистість. Творча особистість володіє високим рівнем знань, потягом до нового, оригінального, вміє відкинути звичайне, шаблонне, їй притаманні творчі здібності, які відповідають творчій діяльності та є умовою її успішного здійснення.
Формуванню творчої особистості сприяє дотримання вчителем під час організації навчальної діяльності таких принципів:

У процесі  формування творчої особистості молодшого школяра важливо не регламентувати діяльність учня, а організовувати процес навчання так, щоб у ньому були елементи творчості, які передбачають комбінування, аналогізування, універсалізацію, випадкові видозміни. Стимулюють творчу діяльність учнів вдалий підбір творчих завдань, використання ігрових моментів тощо. Ефективна організація навчально-пізнавальної діяльності учнів   дає змогу кожному працювати самостійно, опанувати узагальнені прийоми розумової діяльності, розвивати свої творчі здібності. Забезпечити таку навчальну діяльність учнів може вчитель, який налаштований на творчий пошук, впровадження нових методик навчання, нестандартних прийомів активізації пізнавальної діяльності учнів.

Система роботи  з інтелектуально-здібними дітьми передбачає :
уроки , групові та індивідуальні заняття, курси за вибором, факультативи, заняття, участь інтелектуальних турнірах, творчих конкурсах, учнівські виставки, гурткові заняття.
Методи і прийоми роботи з  обдарованими учнями на уроці:
-         проблемні ситуації;
-         творчі і нестандартні завдання;
-         диспути;
-         екскурсії;
-         побудова гіпотез;
Результативність досвіду:
1.     Стійка динаміка зростання якості та результативності учнів молодших класів   у різноманітних інтелектуальних і творчих конкурсах.
2.     Створення освітнього простору школи як сукупності умов для розвитку творчої особистості .
3.     Формування різнобічних інтересів особистості дитини, стимуляція їх самовизначення, підтримка схильності до творчості.
4.     Активне впровадження в процес навчання і виховання  інноваційних інформаційно-комунікаційних та здоров’язбережувальних технологій.
5.     Активна пропаганда здорового способу життя  .
      Матеріали досвіду знаходяться в закладі та можуть бути використані керівниками шкіл, позашкільних навчальних закладів, керівниками    методичних об’єднань, вчителями.
Урок інформатики у з класі
вчитель Шеремет Тетяна Миколаївна
Урок літературного читання у 2 класі
вчитель Шокотко Валентина Петрівна
Урок позакласного читання у 3 класі
вчитель Явтухова Наталія Миколаївна
Урок математики у 1 класі,
 вчитель Кукурудзяк Тетяна Петрівна


Рекомендована література:
1. Астахова , О.В.Динамічні паузи як один із ефективних методів забезпечення оптимізації рухової активності школяра. /О.В.Астахова, С. М.Тихоплав.   – Х.: Вид. група «Основа»,   2011. -  2-9с.

2. Ващенко, Г. Загалні  методи навчання: Підручник для педагогів/ Г. Ващенко.– Видання перше – К.: Українська Видавнича Спілка, 1997. – 441с.

 3. Каніщенко, А.П.  Система  роботи  над   розумінням  тексту  у початковій  школі/ Антоніна  Пантелеймонівна  Каніщенко .  – К.: Національний  педагогічний  університет ім. М.П. Драгоманова, 2003.-95с.

4. Кравченко, Т. Розвиток пізнавальної активності і самостійності учнів на уроках української мови / Т. Кравченко// – Початкова школа. – 2001.- №5. - с.12-15.

5. Лозова, В.І. Позанавчальна пізнавальна діяльність та її вплив на формування особистості школяра / В. І. Лозова // Управління школою. – 2003. - №10(22). – с.16-22.

6. Молчанова, Н. Проектний  підхід і вимоги до вчителя/ Н. Молчанова. //Початкова освіта , - 2005. - № 32. – С. 11.

7. Мочула, О.В. Розвиток життєвих компетентностей на уроках української мови у початковій школі/ О.В. Мочула, Г.П.Яріш.-Х.: Ранок, 2012.-176 с.

8. Ніколенко, Л.Т. Розвиток пізнавальної активності і самостійності учнів/
Л. Т. Ніколенко // Початкова школа. – 2001. - №8. – с. 28.

9. Прокопенко, В., Князівська, Л. Метод проектів як засіб креативно пізнавальної діяльності молодших школярів/В. Прокопенко , Л.Князівська //Початкова школа. – 2007. - № 5. – С. 43

10. Стребна, О.В. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи/ О.В.Стребна, А.О.Соценко.- Х.: Основа, 2006.-174 с.

11. Яріш, Г.П. Розвиток життєвих компетентностей на уроках читання у початковій школі/ Галина Петрівна Яріш.- Х.: Ранок, 2011.-176 с.

12. Діти і соціум. Особливості  соціалізації  дітей  дошкільного  та  молодшого  шкільного  віку: [наук. ред./упоряд.:А. Богуш, заг. ред. Н. Гавриш].- Л.: Альма - Матер, 2006. -368 с.

 13. Українська мова: український  педагогічний  словник/ [ авт.- уклад. Гончаренко С.Н.]. –К.: Форум,1997.-376 с.


Немає коментарів:

Дописати коментар